21.04.2017

Co je nejdůležitější
při výběru MLM 

     Co je vlastně dnes nejdůležitější při výběru MLM společnosti? Je to její produkt či služba, nebo osobnost lídra ev. sponzora, který mě do společnosti přivádí a bude mi pomáhat naučit se zvládat novou práci? Či je to snad ještě něco jiného?

Tyto otázky řeší – nebo by určitě měl řešit – každý, kdo se pro MLM právě rozhodl.

Co je při výběru priorita?

     Důležitých kritérií při výběru MLM je víc. Osobně začátečníkům radím: vybírejte v prvním plánu podle toho, co od MLM očekáváte! Pokud „do toho“ jdete proto, že chcete být brzy bohatí - očekáváte velké výdělky a peníze jsou tudíž vaší nejhlavnějším motivací - tak si vyberte společnost, která teprve začíná. V takové totiž je opravdu šance na nejrychlejší kariérní postup a nejrychlejší velké peníze. Samozřejmě za předpokladu, že půjde o profesionální, prosperující firmu s dobrým produktem.

     Nový networker, který přichází do dobře zavedené MLM společnosti, v níž už jsou posty lídrů dávno obsazené, totiž možnost vydělávat ty největší peníze již zpravidla nemá. MLM společnosti své úspěšné vrcholné lídry platí mj. tolik i za to, že od počátku s nimi šli do rizika. Že vydrželi počáteční nejistotu, to množství práce, kdy se prodejní síť teprve stavěla, a sháněli se klienti, kdy všechno bylo v pohybu a nové. Ti, co jsou dnes na vrcholu struktury a mají „ty velké peníze,“ se tam dostali většinou tvrdou prací, která vytvářela žádoucí obraty. Dostali se tam svou výdrží, vírou v úspěch, která je neopustila ani ve chvílích, kdy byly výkyvy směrem dolů… A za to pak, po nějaké době, po zásluze začali dostávat vysněné odměny.

Čisté víno už od počátku

      Tuhle genezi je třeba každému začátečníkovi pořádně vysvětlit předem! Aby věděl, do čeho jde a mohl se správně rozhodnout. Aby mohl sám sobě položit tu nejzásadnější otázku. Kolik rizika a práce unesu? A chci to tak vůbec? Buď ponesu riziko, že to třeba nevyjde a přesto budu makat, všechnu tu dřinu a nejistotu vydržím a v případě úspěchů budu mít po čase velký výdělek, nebo budu „jen“ řadový člen v už zavedeném a postaveném systému, kde to riziko je nepoměrně menší. Kde je však zároveň ale menší všechno: i pracovní nasazení a samozřejmě také vydělané peníze. Při vstupu do už zavedené MLM společnosti musí nový člen počítat s realitou spíše jen přivýdělku… I tohle je důležité si hned na začátku vyjasnit!

Zavedená MLM společnost = menší riziko

     Začátečníkům doporučuji, pokud chtějí existenční riziko i vlastní pracovní nasazení minimalizovat, ať si vyberou už zavedenou, stabilní MLM společnost, která prodává žádané, ideálně rychloobrátkové zboží. Něco, co i je samotné zajímá. Taková společnost je navíc přes reference známých nebo přes internet lehce zmapovatelná a ověřitelná, tedy „čitelná“ a mívá i dobré vzdělávací systémy pro nováčky.

Nejdřív jako vedlejšák

     Protože nejde o běžnou práci - živit se jako networker v MLM je skutečně svébytný životní styl, důrazně každému radím, aby si ho nejdřív vyzkoušel a aspoň krátce „ochutnal“, než se definitivně rozhodne do toho jít na plný úvazek. Aby věděl, že mu to bude vyhovovat. Tedy součástí rozhodování je i to, zda do toho půjde naplno hned, či zpočátku (anebo stále) bude dělat MLM jen jako vedlejšák při stávajícím zaměstnání.

Výběr produktu

     Další podstatná věc je výběr konkrétního produktu. Někteří networkeři jsou šikovní na prodej konkrétních věcí, jako jsou kosmetika či potravní doplňky, ale nejde jim třeba prodávání služeb, včetně finančních produktů (anebo obráceně). I toto je třeba předem pořádně zvážit: co mi půjde lépe a co mě bude nejvíc bavit. Adept MLM musí v každém případě produktu věřit a mít ho rád. Dokonce by se měl stát upřímně nadšenou, „chodící reklamou produktu“. Když z něj nebude cítit zápal, málokdo mu uvěří a neprodá zdaleka tolik, jako kolega - nadšenec.

Výběr společnosti

     Když si vybere produkt, musí si také vybrat správnou MLM firmu, která ho prodává. Tedy především „dohledatelnou“, kterou si může oťuknout předem a získat tak o ní co nejvíc informací. Při lustraci takové firmy je důležité hned zkraje zjistit, jestli má věrohodnou adresu a nikoli sídlo „kdesi.“ Pokud to bude akciová společnost např. v Hongkongu, tak ji musí umět na netu najít a zjistit, jaký má základní kapitál. Pokud ho bude mít např. 200 000 Kč, tak je dobré si hned uvědomit, že taky bude ručit touto, pro podnikatele malou částkou…

     Mezi další důležité informace patří: jak stará je ta konkrétní společnost, jakou má historii a kdo ji u nás zastupuje. Od věci rozhodně není také se přesvědčit, jakým stylem komunikuje. Třeba zda a jak odpoví na dotaz, zaslaný na support….

     Nesmírně důležité jsou VOP, tedy Všeobecné obchodní podmínky dotyčné společnosti. Z nich musí být jasné, jaký právní vztah se společností bude začínající networker mít. Další podstatná záležitost je, jak postupuje v případě konfliktu. Kde, v které zemi (většina MLM společností má centrálu v cizině a v ČR jen pobočku), se neshody soudně řeší. A hlavně, jakým způsobem se dá odejít od MLM společnosti a kdy a za jakých podmínek se ta společnost může rozloučit se svým členem. Neboli, jak v ní funguje vyrovnání při případném odchodu ze struktury.

Lídr je klíčový, vyberte si ho!

     K vůbec nejdůležitějším „položkám“ při výběru a rozhodování patří bezesporu lídr, který bude začátečníka v MLM vést! Je nejlepší si ho aktivně vybrat předem, což znamená taky si o něm získat informace. Čím bude zkušenější, tím lépe. Není třeba se přehnaně obávat toho, když na vyhlídnutého lídra vyplavou z jeho profesní MLM historie nějaké neúspěchy. Jednak v této branži o neúspěchy není nouze, jsou častější než v jiných profesích a pak skutečnost, že neúspěch „přežil“ napovídá, že může být opravdu dobrý. Jestliže se totiž lídr poté, co „padne,“ dokáže zvednout a jít v branži dál a vybuduje další úspěšný byznys, znamená to, že jde MLM branží posílen o cenné zkušenosti, které může „svým lidem“ předávat. Úspěšný lídr bez negativních zkušeností často při nějakém otřesu není schopen situaci vybalancovat, což už se ten první dobře naučil. Lídr - matador bude navíc už preventivně opatrný a bude schopen předem rozeznat hrozící nebezpečí a udělat pro sebe a své lidi preventivní opatření…

Kdo koho „uloví“?

     Aby si začátečník v MLM sám vybral svého lídra, je u nás bohužel stále ještě málo obvyklé. Je škoda, že to v drtivé většině případů funguje vlastně jen obráceně: lídr či už zavedený člen MLM někoho zvenku osloví a tzv. ho uloví do své sítě jako jeho sponzor. Takže nováček je vlastně vybrán někým (a často ho sotva zná) a musí se pasivně spolehnout na to, že ho dobře povede. Což, jak víme z praxe, se vydaří jen někdy. Častěji takové „vedení“ funguje s problémy, nebo skoro vůbec a nováček se pak „diví“, že nemá výsledky…

Svou situaci v MLM si od počátku řiďte sami!

     Budoucí vážný zájemce o MLM by měl předem vědět, že je pro něho mnohem výhodnější se o svého budoucího lídra zajímat předem a aktivně si ho vybrat. Aby si lidsky tzv. sedli, aby to byl networker skutečně dobrý a hlavně ochotný a schopný své profesní dovednosti a zkušenosti předávat dál.

     Neuznávám tedy „výlučný nepsaný zákon“, že ten, kdo nováčkovi o byznysu řekne jako první, si ho v případě jeho souhlasu vždy automaticky zapojí do své sítě. Osobně fandím i té možnosti, že dotyčný nováček může říct: „ano, produkt i možnost zapojit se do MLM mě zajímá, ale chci do toho jít s někým jiným, zkušenějším.“

     Přesto, že tento postup je u nás zatím revoluční, radím každému, aby ve vlastním zájmu to byl on sám, kdo bude aktivně řídit svou vlastní situaci v MLM. Apeluji na budoucí nové networkery, aby se bez rozmyslu nenechali „někam někým“ vmanipulovat. Protože by se jim mohlo později stát, že nebudou mít očekávané výsledky a až za nějakou delší dobu jim dojde, že jejich sponzor je sice sympaťák, ale vlastně je nic nenaučil.

     A to už může být pozdě! Mohou být po delší době „bezúpěchů“ už natolik demotivovaní a otrávení, že rozšíří řady nadpoloviční většiny členů MLM, kteří to vzdají….

Ilustrační foto– freeimages.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kontaktujte mě