28.06.2017

Osobní značka neboli brand.
Proč je tak důležitá?

     Brand a branding jsou z hlediska úspěchu dnes snad vůbec nejpodstatnější fenomény už ve všech oborech lidské činnosti. Zároveň jde o žhavé marketingové trendy, které by měl brát vážně zvláště ten, kdo se rozhodne působit v MLM.

     Zatímco obchodní značky firem jsou notoricky známá veličina odedávna, o důležitosti osobní obchodní značky se mluví teprve v posledních letech. Zato však už takřka ve všech profesích, čím dál častěji a se stoupající naléhavostí!

     Ještě v nedávné minulosti měli svou výraznou osobní značku (tedy své slavné jméno) pouze většinou celebrity (umělci, sportovci, politici, lékaři či vědci). V posledních době k nim přibývá čím dál víc zástupců z řad tzv. běžných profesí, jako jsou např. kuchaři či kadeřníci a další. Tento vývoj stoupající význam brandu jen potvrzuje.

     Zkrátka, ať chceme nebo ne, je to tak: kdo touží ve své branži „kopat první ligu“, musí si cíleně budovat svou osobní značku.

Brand podnikatele

      Když učím nováčky síťový marketing, dbám na to, aby hned na začátku pochopili, že sice „kopou za tým“ – tedy za svou síť, nicméně jsou zároveň na individuální dráze podnikatele. A mezi první a hlavní postupy moderního podnikatele v MLM patří právě budování osobní značky!

Jak taková úspěšná stavba brandu networkera konkrétně vypadá?

     Především tak, že v prvním plánu nepropaguje svůj produkt nebo službu či obchodní příležitost, ale pouze svoji osobní značku! A k tomuto by měl volit a využívat jak starou dobrou klasiku - tedy osobní kontakty, tak i moderní formu, internetovou komunikaci…

Bez netu to už nejde

     I když patřím mezi skalní zastánce „kvalitní MLM klasiky“ postavené na osobním přístupu, uvědomuji si dobře, že sama o sobě dávno nestačí, že musí jít v kombinaci s novými médii. Zvláště osobní webové stránky a sociální sítě jsou v tomto ohledu velmi důležité a podporující.

      Networker by měl tedy určitě budovat svůj brand na své webové a facebookové stránce, kde pravidelně zveřejňuje vlastní názory, zkušenosti, tipy, rady a pracovní postupy… zkrátka informace, o kterých ví, že je lidé vyhledávají a potřebují. Neboli, nabízí svým návštěvníkům výživné informace zdarma, výměnou za jejich e-mail. Snaží se tak upoutat pozornost a přesvědčit, že je ve svém oboru dobrý, aby časem získal co nejvíc potenciálních spolupracovníků a obchodních partnerů, zkrátka perspektivních kontaktů.

     Postupně si tímto způsobem buduje vlastní e-mailovou databázi potenciálních spolupracovníků tak, že zachytává návštěvníky svého webu, kteří k němu přichází proto, že zde nachází hodnotný obsah. S jejich kontakty pak dále komunikuje pomocí email marketingu. V již osobních mailových dopisech jim i nadále posílá zdarma zajímavé, hodnotné a užitečné informace a pravidelně odkazuje na nové články na svém webu. Musí tedy psát takové články, které s lidmi ze síťového marketingu rezonují a něco důležitého, co je zajímá a co jim pomáhá, se v nich dozvídají.

     Tím si buduje nejen pověst experta ve svém oboru, ale především získává důvěru. Pak už je jen krůček k tomu, aby ho jeho návštěvníci a fanoušci chtěli následovat. Je to tedy chvíle, kdy jeho osobní značka je už „na světě“ – a lidi, zájemci o práci v MLM, se sami začnou zajímat o pozici v jeho týmu…

MLM klasika je stále základ

     Výše popsaný postup řada dnešních networkerů považuje už za jediný možný a novým zájemcům o MLM tvrdí, že „seznamy, schůzky a telefonování jsou zastaralé blbosti“, že vše se dnes děje výhradně po netu. Podle mého názoru můžou mít pravdu jen v rámci jednorázových, tedy krátkodobých kampaní, nikoli však v případě dlouhodobého MLM byznysu. V něm už se ta klasika podle mě zcela vypustit nedá! Ono osobní doporučení a předávání, z úst do úst, se zatím nepodařilo nahradit.

     Vždyť úplně první krok v MLM je stejně klasika: jdete s něčím novým za lidmi, kteří jsou vám nejblíže, protože potřebujete vědět, co si o tom myslí. A až poté, co zjistíte jejich reakci, má cenu „hodit to“ na sociální média a pracovat s tím dál…

     Práce v MLM je hodně o emocích, vztazích a zvyšování osobního potenciálu – a zvláště emoce a vztahy se prostě po internetu moc přenášet nedají. Stejně jako energie a osobnost lídra, od kterého se máte jako začátečník učit. Lídra je třeba vidět naživo. Ideální proto je, když je lídr schopný dobře komunikovat naživo i přes internet. Pak jde o skvělou, „neporazitelnou“ kombinaci.

Lajk není konverze

     Dlouhodobé, dobře fungující MLM systémy se dají postavit pouze na dobrých vztazích – a ty nelze úspěšně vybudovat výlučně po síti. Vždyť lajk na netu neznamená konverzi. To je důležité vědět! I když si vytvořím super profil na FB a krásné webky a budu si myslet, že mě lidi budou milovat, což bude i tak vypadat podle množství lajků, nejspíš brzy zjistím, že tohle prostě v praxi pro trvalejší MLM byznys nestačí, že to nefunguje. Aspoň ne v naší malé zemi, kde je trh omezený.

MLM stojí na osobním doporučení

     MLM zkrátka nikdy nemůže opominout, že jde v jádru o osobní doporučení! Vždy se to bude k tomu osobnímu doporučení stáčet, i když používáme moderní média.

Ilustrační foto – archiv



Kontaktujte mě