25.09.2017

Osobní doporučení v MLM: nakolik je osobní a proč to bez něj nejde

     Osobní doporučení služby nebo produktu, který prodáváme, je fenomén, na kterém síťový marketing stojí. Bez něj se prostě žádný dlouhodobě úspěšně fungující multilevel neobejde! A nezmění na tom nic ani líbivé názory některých současných rádoby MLM expertů, kteří tvrdí, že dneska lze dělat MLM už výhradně a pouze „jen přes internet“…  

     Pokud nyní namítáte, že se přece pouze přes internet, tedy bez osobního kontaktu, už dneska skutečně prodává kdeco, tak jasně, ano. Ovšem o těchto prodejích není právě řeč! Protože v drtivé většině jde o normální e-shop, často sice s využitím affiliate, ale nikoli o klasický multilevel.

     Mimochodem – vpád affiliate do obchodu a hlavně do MLM, budeme probírat v příštím blogu. Jde o velmi významný, moderní obchodní nástroj, který se postupně začleňuje i do MLM světa. A na jedné straně mu hodně pomáhá, na straně druhé ale…. O tom však až příště. Vraťme se k dnešnímu tématu.

Osobní doporučení je skutečně osobní

     Říkám to raději na férovku hned na začátku. Mám totiž zkušenost s pár nováčky, kteří „strašně moc chtěli dělat MLM“, ale zároveň bylo pro ně „osobní doporučení v praxi jaksi vlastně nepřijatelné.“ Když už se dostali do mé sítě, dal jsem jim šanci s tím, že brzy pochopí smysl a důležitost osobního doporučení a změní názor. Nicméně u koho se tak nestalo, tomu jsem jako jeho školitel a lídr musel doporučit, abychom se přestali vzájemně trápit a zdržovat. Aby prostě obrátil svůj fokus jinam, do jiného oboru, kde to s ním bude více rezonovat. Osobní doporučení face to face je totiž v MLM skutečně nezastupitelné a nepominutelné!

Proč je tak důležité?

     Jelikož osobní doporučení, tak jak je chápe MLM, vždy musí vycházet výhradně z osobní zkušenosti, je hluboce pravdivé. Má tedy sílu pravdy, což je po lásce snad nejsilnější energie! Vždyť o tom, co sami prožijeme, víme nejvíc a můžeme to nejlépe sdílet, předávat dál, nabízet… a tedy pak i úspěšně prodávat.

     V našem případě, kdy mluvíme o obchodní činnosti, jde tedy o to, že prodejce produkt, který prodává, nejen dobře zná, ale sám ho i používá a má ho rád. Takže jako prodavač při osobním kontaktu se zákazníkem pracuje s vlastní, dobře zažitou osobní zkušeností, a navíc ještě s kladnou emocí.

Produkt musíme používat a mít ho rádi!

     Jestliže se rozhodnu nějaký produkt prodávat v systému MLM, tak musím respektovat základní princip, který platí od samého počátku MLM dodnes: musím ho nejdříve sám používat a oblíbit si ho! Protože, jestliže nepoužívám produkt své firmy, tak mu těžko mohu dávat své osobní doporučení, že… A týká se to stejně fyzických produktů, jako jsou vitaminy, vysavače či kosmetika, tak i služeb, včetně zážitkových a finančních. Všude platí, že já sám jako prodejce MLM to co nabízím, musím, chci-li mít co nejlepší výsledky, sám s nadšením používat.

Zkuste lhát: uškodíte byznysu i sobě!

     Ze své víc než dvacetileté aktivní MLM praxe vím jedno, a to skálopevně: nikdy nebudu úspěšný v byznysu, pokud produkt, který se rozhodnu prodávat, nebudu mít opravdu rád. Falešné, lživé doporučení je nesmysl! Lhát se prostě tady nemůže, to lidi poznají. Hrát nějaké divadlo se krutě nevyplácí. Nejen, že vám nikdo pořádně neuvěří, ale „pozná to“ i vaše pracovní i fyzická kondice, která bude klesat. Budete mít menší výkony, protože lhaní nám ve skutečnosti není vlastní, je to záporná energie, na jejímž základě se moc vybudovat nedá. A o tom, že nebudete mít radost z vlastní práce, už ani mluvit nemusíme.

Pokud produkt milujete, prodáváte ho s lehkostí

     A platí to ovšem i naopak: dá se říct, že až 90 % obchodního úspěchu nám může zajistit právě tato naše pravdivá, kladná emoce. Tedy znovu: jestliže produkt, který prodávám, miluju, jsem s ním indentifikovaný, mám z něj radost, můžu ho lehce, upřímně a s radostí doporučovat svým klientům. Mělo by to tedy být něco, co mi opravdu vyhovuje, ještě mi to třeba šetří peníze, čas a vůbec mi to hodně pomáhá. Takovýto produkt pak prodává už jen to, jak jsem z něho nadšený. Pravdivá pozitivní emoce je totiž jak známo nakažlivá…

     Proto při výchově nováčků v MLM v prvním plánu tolik dbám na to, aby si k sobě opravdu správně vybrali produkt, s nímž pak budou obchodovat.

Osobní doporučení fungovalo i v krizi

     Je dokázáno, že firmy MLM, které jedou na tomto systému doporučení, mají stabilitu obratů a často i růst. Například známá kosmetická MLM firma Oriflame, když hodnotila své výsledky v době nedávné světové ekonomické krize, označila za klíčový faktor růstu prodeje právě osobní doporučení. Její prodeje se v roce 2009 zvýšily o 15 % ve srovnání s předchozím rokem, a to v situaci, kdy prodeje kosmetiky jinak celkově naopak klesaly.

Ze zátěže výhoda

     Abychom byli upřímní a objektivní, musíme probrat ještě to, proč je mnohými osobní doporučení face to face bráno v MLM jako nežádoucí zátěž. Ano, občas to může být skutečně dřina a někdy dokonce hodně nepříjemná. Cizímu člověku doporučovat produkt a motivovat jej, aby ho koupil…. Zde si ale musíme sáhnout do samé podstaty naší práce: chci-li být obchodníkem, musím počítat s častou osobní obchodní komunikací s lidmi, potenciálními zákazníky, a to zkrátka se vším, co s takovouto komunikací souvisí! Pokud „na to nemám“, hodně mě to obtěžuje, tak bych neměl volit obchodní branži, ale jinou profesi, kde se takovýmto „zážitkům“ můžu vyhnout. 

     Ten obchodník MLM, který svou osobností do branže patří, svou práci dobře ovládá a drží se výše popsaných zásad, s běžnou komunikací s klienty a osobním doporučováním prodávaného produktu problémy mít nebude. Naopak. Objeví kouzlo takového pravidelného setkávání se s lidmi. Časem si vybuduje stálou klientelu a někteří z jeho zákazníků se stanou i jeho přáteli.

     Takový prodejce pozná na vlastní kůži tu nádheru, které se říká zákaznická důvěra a věrnost. Začne lépe chápat přání a potřeby svých klientů, pozná jejich očekávání a bude schopen pro ně připravit individualizovanou nabídku přesně podle jejich představ. A po čase sám začne chtít dávat svým zákazníkům víc, než jen samotný produkt. Stane se jejich poradcem. Bude jim pomáhat řešit jejich problémy a bude je zásobovat dalšími a novými informacemi, které s produktem souvisejí… A všichni, a především on sám, se tak budou posouvat dál, na vyšší level.

                                                                                                                                                                                             Ilustrační foto: freepik.com

 

 



Kontaktujte mě