24.10.2017

Kongres WFDSA: MLM klasika ano, ale i digitalizace

     V minulém blogu, kde jsme probírali „osobní doporučení v MLM“ jsem slíbil, že příště budeme pokračovat affiliate. Musím ale affil ještě malinko odsunout a podělit se s vámi o aktuální informace z úžasně inspirativní a pro naši branži veledůležité události, která se konala v minulých dnech v Paříži.

     Koneckonců brzy pochopíte a jistě budete i souhlasit, že je vlastně namístě se u tématu osobní doporučení ještě zdržet a podívat se na něj z nového úhlu…

Říjnová Paříž: pro MLM naléhavá inspirace

     Světová federace přímého prodeje (WFDSA) uspořádala ve francouzské metropoli od 1. do 3. října 2017 XV. Světový kongres „Own the Future“. Na kongres jsme se už na jaře přihlásili s mojí ženou a moc jsme se tam těšili. Paříž milujeme a i samotný program nás opravdu hodně zajímal: mj. se týkal témat generace Y, globální ekonomiky a především digitální transformace přímého prodeje. Tedy vlastně toho, co bychom téměř všichni, kteří v přímém prodeji podnikáme, včetně nás samých, měli dnes ve svých projektech řešit přednostně.

     Bohužel však, nakonec moje manželka na kongres odletěla sama, protože mě doma uvěznila blokáda páteře. Bylo mi to moc líto… Ale nebyla by to má skvělá žena, kdyby si v nabitém programu nenašla energii a čas na „velmi podrobné zpravodajství,“ takže jsem měl informace z „dění na místě“ denně a přímo z první ruky, a ještě z pohledu člověka velmi vnímavého.  

Co na kongresu nejvíc překvapilo?

     Asi to, že tak silné globální společnosti, které se tam ze světa MLM sešly, neumí ještě pořádně využívat svých vlastních zdrojů! V přednáškách expertů, i vystoupeních zástupců značek, se pojmy digitalizace a generace Y táhly jako naléhavě červená nit a vlastně i jako varovně zdvižený prst. Proč? Protože je zatím ve světě přímého prodeje minimum společností, které s těmito – z hlediska velmi blízké budoucnosti - klíčovými fenomény umí pořádně marketingově zacházet a využívá jejich potenciál.

     Skoro to vypadá, jakoby zavedené MLM firmy spaly na vavřínech. Vždyť jejich obchodní výsledky jsou stále skvělé, přímý prodej mezi obchodními modely „boduje,“ vzkvétá a roste…. Jenže! Jak dlouho stávající úspěchy potrvají, pokud svět přímého prodeje nevezme včas na vědomí všechny nástroje nejmodernějšího marketingu a nepřizpůsobí si je kreativně svým specifickým potřebám?

     Celý dnešní svět se digitalizuje, takže logicky svět přímého prodeje to musí udělat rovněž. Druhá naléhavá položka „k řešení“ je právě generace Y, což jsou mladí mezi 20. a 30. lety věku. Světový prodej se už jednoznačně orientuje hlavně na ně: je jich hodně, jsou nesmírně produktivní a mají velkou kupní sílu. Ale pozor, už se silně odlišují od předchozích generací svým stylem nakupování, svými potřebami a hlavně značně odlišným způsobem komunikace.

Nákup s příběhem, on-line

      Zatímco u vyšších věkových skupin rozhoduje při koupi nejvíc nejčastěji cena výrobku a módní trend, v případě generace Y rozhoduje příběh. Když to zjednodušíme, můžeme říct, že pokud si mladí chtějí koupit obyčejnou tužku, kterou můžou dostat kdekoli, koupí si ji nakonec u společnosti, která ji nabízí s příběhem… A další věc: zásadně preferují nákupy on-line! Jsou už tak „nastavení“ svým způsobem komunikace, že chápou i obchod „face to face“ přes monitor, a nikoli jako osobní setkání.

… takže jsme opět u osobního doporučení!

     To v MLM veledůležité osobní doporučení, pořád existuje i u generace Y, nicméně změna je v tom, že s tím, kdo jim produkt doporučí, se nesetkají naživo, ale přes monitor. Jinými slovy: zde se musí „staří multilevláci“ naučit, že u této generace osobní doporučení už neznamená, že si „na sebe můžeme sáhnout“, ale že spolu komunikujeme přes počítač či chytrý telefon. Generace Y to totiž má tak, že pokud spolu mluví přes monitor, je to pro ni naprosto stejně přirozené, jako kdyby se osobně setkali naživo. Zatímco my starší, tedy od čtyřicátníků věkově výše, komunikaci přes monitor vnímáme jako pouhou náhradu za osobní setkání. Tak to prostě je, a nebudeme teď řešit, a ani nemůžeme, zda je to dobře či špatně…

Porozumět trendům, nezaspat dobu

     Zcela jednoznačně tedy, co se týká prodeje, vývoj spěje tímto směrem. I společnosti přímého prodeje to musí vzít v potaz a přizpůsobit se tomuto trendu. Navíc tato mladá generace má ještě i další specifikum: udrží pozornost mnohem kratší dobu než my starší, jsou tzv. „easy“. (Výraz easy v tomto případě chápejte jako „snadný, pohodlný, bezstarostný, klidný“). Prostě jsou takoví, tomuto faktu se dnes v obchodním světě musí přizpůsobit celý marketing, a to především ve fázi nabídky.

Zaujmout v šesti sekundách!

     V praxi tedy musíte dnešní mladé zaujmout v šesti sekundách. Pro srovnání, my čtyřicátníci a starší, jsme „na příjmu“ ještě v devatenácti sekundách. Ale u generace Y, jakmile svou nabídku nedostanete do šesti sekund, tak jí nejspíš nic neprodáte. Toto je třeba brát velmi vážně.

     Po generaci Y přichází generace Z, což jsou děti, které jsou dnes ještě na základní škole, a po nich generace alfa. A obchodníci, chtějí-li úspěšně prodávat, se musí smířit s tím, že musí respektovat odlišnosti vnímání těchto generací, musí vědět, jak přijímají podněty a informace a jaké vyznávají hodnoty.

Změny budou nutné

     Vědět o těchto faktech je pro obchodníka velmi důležité! Už proto, že musíme díky jim všichni počítat se změnami, a to i v osobním prodeji. Nám se ženou například, na základě poznatků z pařížského kongresu aktuálně došlo, že v našem podnikání musíme to, co jsme chtěli udělat až v kroku C, udělat už v kroku A…

      Je proto moc dobře, že se na setkáních, jakým byla i zmíněná konference v Paříži, o těchto problémech mluví, že si tyto marketingové zákony začínají uvědomovat i lidé v přímém prodeji. I když marketing jako takový v MLM historicky velkou roli nehrál, doba se změnila natolik, že i multilevláci musí vzít plně na vědomí dnešní digitální svět, který začíná být všudypřítomný a jde svým směrem. A jsou už velké MLM společnosti, které tímto novým směrem jdou! Například Oriflame: má už dnes své mobilní aplikace, které si může začínající distributor stáhnout… a ta produktová appka ho nejen spojuje s potenciálním zákazníkem, ale i do určité míry vede…

     Říjnová Paříž měla pro všechny v přímém prodeji jednoznačný vzkaz: ctěte osvědčenou MLM klasiku, ale nezapomeňte přitom sledovat, kam v obchodní branži kráčí vývoj, trendy, zkrátka moderní doba!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kontaktujte mě