21.11.2017

Affiliate: skvělý, ale jen doplňkový MLM nástroj

     Affiliate marketing je mladý fenomén, který postupně proniká do celé obchodní branže, včetně MLM. Podle nejnovějších výzkumů už affiliate roste dokonce přibližně dvakrát rychleji než eCommerce!

     Pro nás, multilevláky, je tento fakt zajímavý a důležitý i proto, že do affiliate (provizních programů) čím dál víc vstupují prvky síťového marketingu. (Čímž si znovu objektivizujeme onu úžasnou podstatu poctivého MLM).

     Propojení těchto dvou marketingových strategií tak dává online podnikání nejen nový rozměr, ale i nové možnosti spolupráce. Tímto spojením můžou získávat jak tvůrci a autoři produktů, tak jejich prodejci, i samotní partneři - affiláci.

Co vlastně affiliate umí?

     Jde o partnerský marketing, využívaný především internetovými společnostmi, převážně e-shopy, které pomocí affiliate programu nabírají tzv. affiliate partnery, aby doporučovali, nebo i přímo prodávali jejich produkty. A za uskutečněný prodej jim pak platí dohodnutou provizi.

     Ke znakům, jimiž se affiliate marketing podobá MLM, patří odměna za získání nových prodejců – affiláků. V poslední době ji nabízí čím dál víc partnerských programů. Některé dokonce lákají i na možnost víceúrovňového marketingu do několika linií – právě u těch je čím dál těžší říct, zda jde ještě „jen“ o affiliate, nebo už o multilevel…

     Ale vraťme se k samotnému affiliate. Smyslem mého blogu je dobrat se toho, nakolik je tento nový fenomén v MLM důležitý a kdy je úspěšný.

     Než na tyto otázky ze svého pohledu odpovím, musím se ještě jednou zabývat osobním doporučením, tedy tím, na čem MLM stojí a co je pro MLM zcela zásadní. Nakolik je ale podstatné pro affil?

Stojí i affiliate na osobním doporučení?

          Většina lidí to vnímá tak, že ano, affiliate stojí na osobním doporučení určitého produktu či služby. Vždyť affiliate partner vám produkt či službu nabídne natolik lákavým způsobem, že koupíte – a právě za to pak dostane provizi.

     Jenže! Právě zde vidím první odlišnost a „kámen úrazu“. Affiliate doporučení není vpravdě osobní, ale zprostředkované technikou. V drtivě většině případů ten, kdo doporučuje, nejen pořádně nezná to, co doporučuje, ale ani k tomu nemá žádný vztah. V nejběžnější praxi prostě vezme doporučení a ospamuje ho… Doporučuje skrze „krabičku,“ tedy počítač, nemusí produkt vlastně ani osobně znát, nemusí mu věřit. Zkrátka, vyhne se osobnímu kontaktu, kde se ta osobní vazba na produkt pozná.

     Osobní doporučení je v MLM vnímáno „face to face,“ tedy vpravdě osobní, a nikoli virtuální. Affiliati vlastně obcházejí tuto namáhavou a občas i velmi nepříjemnou proceduru osobního doporučování. Dochází navíc k matení pojmů: lidi si myslí, že dělají moderní cestou ono osobní doporučení, ale ve skutečnosti jejich snažení to pravé (a pravdivé!) osobní doporučení neobsahuje.

Affiliate může prodat, ale nevytvoří klientelu

     A výsledek? Affiliate není v drtivé většině případů schopno vytvořit stabilní zákazníky! Ve finále je tento způsob tedy vlastně málo efektivní.

     Bývá úspěšné většinou jen ve chvíli, kdy stačí nabídnout něco v jedné velké kampani. Jde-li o produkt dostatečně atraktivní a žádaný, může tento kanál skutečně zabodovat i velmi výrazně. Nevytvoří však pro produkt stálou klientelu. Tu umí přinést klasický, poctivý MLM – právě tou trvalou dřinou nabízení produktu na základě osobního doporučení…

Affiliate tedy ano, ale…

     Osobně affiliate vnímám jako jeden z velmi užitečných moderních nástrojů, který se právem postupně začleňuje do MLM světa, ale není rozhodně všespásný! A to především proto, že síťový marketing stojí a vždy bude stát na vytváření vztahů. A budovat vztahy cíleně affiliate neumí.

Příklad z praxe

     Můžu zde uvést „školní příklad“ z denní praxe, kterou i sami můžete vysledovat na netu. Někteří novodobí marketéři se tam snaží o to, aby si usnadnili cestu k úspěchu a bohatství: využijí principu affiliatu a lidi, které díky tomu získají na internetu, tedy jedince, s nimiž až dosud neměli žádný vztah, „naženou“ po stovkách do své MLM sítě. A najednou získají třeba i 500 lidí registrovaných napřímo do svého multilevelu. Nicméně, velmi brzy se „diví“, že tato záležitost nefunguje. Ona totiž, takto „postavená,“ ani fungovat nemůže!

     Vždyť jeden lídr neumí sdílet s 500 lidmi (navíc zcela neznámými) jejich potřeby a touhy (které stojí jako motivace za jejich rozhodnutím tímto způsobem vydělávat). Neumí ani efektivně osobně vést 500 lidí tak, aby jich co nejvíc přivedl k úspěchu v MLM podnikání. Prostě proto, že nemůže mít osobní vztahy s takovýmto množstvím…

Výsledek? Zklamání a frustrace

     Většina lidí, kteří se popisovaným způsobem, tedy přes affiliate, dostali k MLM, skončí velkou frustrací a zklamáním, protože oni to tzv. nedají.

     Krátkodobě, nebo častěji jen jednorázově, může vydělat pouze ten, kdo má ohromnou databázi kontaktů, takže má tzv. velkou palebnou sílu. Pak je skutečně pravděpodobné, pokud několikatisícovou databází „prožene“ dobře napsanou nabídku, že se určité procento (statisticky jsou to 2 % potenciálních zákazníků) chytí a koupí. Ale pokud chce někdo, tak jak to v MLM má správně být, multiplikovat, tak lidi pod ním jsou chudáci, protože se nenaučí vztahový byznys. Takoví obvykle výdělek nemají vůbec žádný.

MLM + affiliate = úspěch

     Kdy vidím úspěch? V okamžiku, kdy se tyto dva fenomény spojí dohromady, ale rozumně: nastoupím do MLM a skrze affiliate si vytvořím vztahy s pár lidmi. Podle mého názoru se skutečně kvalitní MLM byznys dá stavět na principu 5 nejbližších kolem mě, s nimiž najdu společnou řeč. To znamená, že spolu sdílíme vše nejdůležitější ve společném byznysu: máme nadšení pro produkt, který prodáváme, stejný cíl, shodneme se na prostředcích, kterými k cíli míříme, atd. Stručně řečeno, máme stejný byznys plán. To pak dává smysl a vede k úspěchu!

     Na druhou stranu ale, opravdu nadaní jedinci se ke skutečně stabilnímu MLM můžou přes affiliate dostat tak, že se prostě tzv. chytnou drápkem a uspějí. Kdo pochopí a ctí podstatu, tedy to, že MLM je vztahový byznys, se tedy může stát v síťovém marketingu úspěšným jak napřímo, tedy klasickou cestou, tak i přes affil.

Jednorázový výdělek není reálný byznys

     Samotný affiliate ale, kdy proženu nějakou „neodolatelnou nabídku“ obrovským množstvím kontaktů, pro mě není žádný MLM byznys, ale jednorázový pokus o přivýdělek. Může, jak už jsme si řekli, vyjít v případě 2% konverze z mnohatisícové.

     Ale v zásadě jde o faleš: skutečnost, že mám několikatisícovou databázi kontaktů, která je mi schopna generovat 2% zisk a já si myslím, že z tohoto udělám MLM, je vážně falešná představa.

A co affiliate kampaně?

     Je pravda, že lidi, kteří mají obrovské databáze a je pro ně jednoduché dělat affiliate kampaně, můžou na affilu vydělávat i dlouhodobě. Nabízejí různé produkty a při tom ohromném množství kontaktů většinou vždy aspoň tu 2% konverzi udělají. V praxi však toto funguje spíše ve velkých zemích, u nás je značně nereálné dlouhodobě udržet konzumentskou základnu jen prostým affiliate, tedy tím, že lidem naslepo posíláte nabídkové linky na produkty. 

Síť přes internet? Nefunguje!

     A stavět síť výhradně jen před internet, už vůbec nefunguje. Jednorázově se můžou podařit i stovky registrací, ale takto postavená síť se brzy rozpadne, vyšumí. Nadšení lidí brzy vyprchá, jestliže nemají osobní kontakt se svým lídrem nebo zkrátka s někým, kdo „to opravdu umí“ a kvalitně je vede, sdílí stejné cíle a s nimi aktivně ten společný byznys staví. Pokud není mezi lidmi, kteří mají dělat společný MLM byznys, dobrý pracovní vztah, nevytvoří efektivní tým a výsledky se nedostaví.

     Affiliate tedy vítám, jako doplňkový MLM nástroj, pro získávání nových partnerů a eventuální mezinárodní expanzi. Ale vždy s tím, že nezapomínám na MLM prioritu - tedy tvorbu pevných pracovních i lidských vztahů s lidmi, s nimiž budu dlouhodobě dělat správný byznys!

Ilustrační foto: freeimages.com



Kontaktujte mě