05.02.2018

MLM – obchodní model budoucnosti

     „… i obyčejným rozumem je to obchodní model 21. století,“ řekl o MLM už před mnoha lety Warren Buffett, nejúspěšnější investor a třetí nejbohatší muž světa. Mimochodem, tento 87letý Američan je známý pod přezdívkou Věštec z Omahy - pro své přesné předpovědi nových trendů a veleúspěšné investiční a obchodní aktivity. K velkým osobnostem, které MLM rovněž zcela vážně považují za obchod budoucnosti, patří i Bill Gates a Donald Trump.

 

     Multilevel je z globálního hlediska dneska už velký, svébytný průmysl. Za posledních deset let vyrostl o víc než 90 % a prezentuje obrat přes 182 miliard dolarů. MLM se věnuje víc jak 18 milionů Američanů, přičemž za posledních 7 let se v USA počet aktivních distributorů zdvojnásobil. V Japonsku například na MLM participuje každý šestý člověk, světově je to pak něco přes 60 milionů lidí. I tato fakta ukazují, že je MLM na vzestupu.

Opět body osobnímu doporučení

     Osobně jsem přesvědčený o tom, že v příštích letech bude MLM jako obchodní systém „bodovat“ čím dál víc. Některé důvody, proč je síťový marketing tak úspěšný, jsem už ve svých blozích rozebíral. Patří k nim především osobní doporučení, neboli vytváření maximální důvěry, která je podstatou tohoto oboru. A důvěra skrze „face to face,“ se mi zdá čím dál důležitější.

     Na tohle téma se setkávám s námitkou: „žijeme v informační době, tak proč lpět na osobním doporučení, když vlastně doporučení najde každý během okamžiku na netu – a spousty!“ Ano, žijeme v informační době, ale to je pro nás z úhlu pohledu obchodních tipů a obchodní gramotnosti často spíše kontraproduktivní. Neustále jsme „na příjmu,“ tedy očima v mailu, na internetu, v tisku…, kde sledujeme a hledáme pro sebe důležité informace. Jenže jich nacházíme tolik, že se v nich topíme! Jsme jimi zahlceni a často nás i matou tím, že jsou protichůdné. Navíc víme o tom, že média s informacemi různě manipulují: buď v zájmu toho, kdo si je najal, nebo proto, aby obstarávala senzace, budila zájem a rozruch… 

     A čím více se vytrácí důvěra k médiím včetně internetu, tím víc se posiluje důvěra k doporučení vlastních přátel, známých a hlavně rodiny. Každý obchodník vám potvrdí, že nic se neprodává tak dobře, jako věc doporučená blízkým člověkem. Tady opravdu platí, že jeden člověk zmůže víc, než obří bilboard!

MLM přístup = základ budoucího obchodu

     Bill Gates, spoluzakladatel Microsoftu, dokonce tvrdí, že na trhu s informačními technologiemi je obří díra, a tou je právě MLM. „V dnešní informační době je nutné, pokud chcete být úspěšní, vysvětlit klientovi přednosti svého produktu“, říká. „Je jedno, co prodáváte, vždy má navrch ten, kdo je blíž zákazníkovi a neustále ho trénuje v efektivnějším využívání věci. Zhruba 80 % potenciálu počítačů, tabletů a chytrých telefonů zůstává veřejností nevyužito, protože s nimi lidé neumí zacházet. Kdyby tyto produkty prodávali šikovní multilevláci, rádi stráví s klientem osobně, bez pohledu na hodinky celé dny, a zasvětí ho do všeho…, až si získají trvalého klienta. MLM přístup je základ budoucího obchodu!“

Kam tedy MLM směřuje?

     Jak a nakolik se v blízké budoucnosti MLM dál vyvine, kam tento obchodní obor směřuje, ukáže samozřejmě až čas. Podle mého ale v nejbližší době směřuje určitě především k mnohem větší profesionalizaci a digitalizaci!

Další level - digitalizace

     Digitalizace je i v MLM nutná a nanejvýš aktuální. Až dosud se jí některé firmy trochu vyhýbaly, pouštěly moderní technologie do svého konání jen do určité míry. V tomto směru bude muset nastat rychlý a velký skok kupředu. MLM společnosti budou muset například více využívat databázi už vzniklých skupin…. Digitalizují nejvíc zatím v oblasti marketingu, ale vlastní digitalizace přímo v MLM sítích stále probíhá dost pomalu. Možná paradoxně přinese i ztenčení sítí, ale už letos a v následujících letech bude třeba tento vývoj urychlit.

     Zkrátka, technologie hodí MLM jako obor v nejbližší době na nový level! S tím se musí počítat a je třeba se na to připravit: tedy mít lidi, kteří dokáží spravovat nejpokročilejší technologie. MLM společnosti se musí zaměřit na to, že nebudou učit své nové členy jenom prodávat, ale i správně používat technologie.

     Digitalizace MLM firmám významně pomůže, protože chod obchodu urychlí a zjednoduší. MLM firmy budou zajímavé tak i pro sociální média, jelikož budou nositelem reklamy. MLM firma na tom jen vydělá. Takže se jí otvírá další kanál výdělku, aniž by přišla o své sítě. I tento prvek nakonec dokazuje, jak se svět obchodu prolíná.

Podmínka budoucích úspěchů - profesionalizace

    Další veledůležitá položka nejnovějšího vývoje MLM je profesionalizace. Osobně ji považuju za hlavní cestu k dalším úspěchům. Dneska se žádná MLM firma už ve svém vedení neobejde bez opravdových profesionálů. Technický vývoj a vývoj MLM byznysu směřuje k tomu, že vše bude ovládat profesionalita.

     Ve světě obchodu bude mít MLM má svá specifika stále, ale obchod jako takový už nadále bude čím dál víc mixem toho nejefektivnějšího ze všech obchodních oborů. Vždyť například ještě nedávno kamenný obchod představoval svébytnou kategorii a e-shop byl něco úplně jiného. Ale dneska už běžně fungují spolu a souběžně!

     Prvky MLM, jak už jsme v blogu také probírali, pronikají do tradičního obchodu a na druhou stranu MLM přebírá od „klasiky“ právě tu profesionalizaci - ve smyslu seriózního, moderního a efektivního řízení firem. Jednu z hlavních rolí v procesu profesionalizace budou hrát právníci, kteří nahradí „ring volný“ vychytanými smlouvami, jež budou chránit jak distributory, tak zákazníky.

     MLM v blízké budoucnosti už nebude nějaké divné obchodní ghetto, ale velmi atraktivní a žádaný obchodní partner, který ze své podstaty (sítě) urychluje tok obchodu i marketingu.

                                                                                                                                                                                            Ilustrace: freeangestock.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kontaktujte mě