12.03.2019

MLM REALITY SHOW: zavedený multilevel, nebo start-up?

     Co je lepší? Začít „dělat MLM“ v už zavedené, prosperující společnosti, nebo v té, která teprve začíná? A jaké jsou v tom vlastně rozdíly, vyjma těch, které jasně vyplývají z odlišného věku firem?

     Tyto a podobné otázky slýchám dost často, a proto jsem se rozhodl věnovat tomuto tématu dnešní blog. Většinou mě s nimi totiž tazatelé překvapí tzv. „za pochodu“, při nějaké „jiné příležitosti“, kdy není prostor toto téma podrobně rozebírat. Přitom je to téma velice důležité! Natolik zásadní, že by se jím měl určitě zabývat naprosto každý, kdo uvažuje o tom, že se začne multilevelu věnovat.

     Moje nejstručnější odpověď zní: obecně se nedá říct, co je lepší! Každá varianta má svá pro a proti, tedy zcela konkrétní přednosti a také určitá úskalí. Vždy výběr závisí na ambicích a očekáváních konkrétního člověka, který do dané MLM firmy vstupuje. Ale rozdíly jsou velké, je jich dost a ten největší rozdíl je v příležitostech (postupu a výdělku), které nováčkovi takové společnosti dávají. Jde tedy především o reálné šance toho člověka v daném projektu uspět!

Hledej rozdíly – a podle nich se rozhodni

     Když začnete u zavedené MLM firmy, která dobře funguje už 15 či 20 let, bude váš pracovní příběh o dost jiný, než když vstoupíte do multilevelového startupu, tedy do zcela nové firmy, která „sama sebe teprve staví,“ a na dráhu úspěšného multilevelu se připravuje či s ní právě začíná. Tento rozdíl může být natolik veliký a zásadní, že se vám vyplatí vědět o něm předem, ještě než jako nováček do nějaké MLM společnosti vstoupíte.

     Pokud se tedy rozhoduju, že chci do této branže a chci v ní být úspěšný a spokojený, měl bych o všech těchto skutečnostech vědět a zmapovat si je předem. Hlavně ale o nich přemýšlet a brát je jakou důležitou součást vlastního rozhodování při výběru konkrétní MLM společnosti. Zcela nezbytné je to pak v případě, kdy chci celý výdělek, nebo větší část svých příjmů postavit na MLM.

     V zásadě bych zmíněné rozdíly hledal ve třech variantách MLM firem:  

1. Tradiční MLM firma, již zavedená na trhu

       Pokud chci vzít za svou příležitost ve firmě, která je už na trhu zavedená, to znamená, že funguje u nás 10, 15 i více let a je etablovaná i v dalších mnoha zemích světa, měl bych si předem uvědomit, jakou realitu od ní jako začátečník můžu očekávat.

         Mluvíme-li o firmě kvalitní a opravdu funkční, bude mít dobrý, nebo dokonce vynikající školicí systém. Tedy pokud jsem nováček, který MLM branži teprve objevuje, bude to pro mne skvělé! Dostanu možnost se skutečně naučit jak se stát dobrým networkerem, poznám krok po kroku pravidla této svébytné branže. Pochopím co je duplikace a tzv. dlouhodobý tah na bránu, naučím se, jak se v tomto byznysu vypracovat, tedy za jakých podmínek budu úspěšný. To je nesporná a velká hodnota.

     Ale co bych měl na druhé straně zvážit, je otázka, nakolik velká příležitost mě v této společnosti vlastně čeká. Vždyť v tomto případě má firma na světovém i našem trhu už svůj byznys dávno a dobře rozjetý! To znamená nejen ve všech zemích, ale i u nás už je velké množství těch, kteří se tomuto byznysu věnují. A z tohoto faktu vyplývá, že jako nově příchozí do sítě mám omezenou možnost růstu…

     Takže mám sice šanci se zde hodně naučit, mám i možnost se po, dejme tomu 5leté kontinuální činnosti, dostat k dobrému výdělku, ale mám velmi malou šanci se dostat na špici, mezi nejúspěšnější lídry, kteří ve společnosti nejvíce vydělávají. Tyto posty jsou zkrátka už obsazené. Za toto sdělení mě asi v těchto firmách nebudou mít rádi, protože se často snaží získat nováčky právě přísliby velkých úspěchů. Nicméně ze své dlouhé praxe dobře vím, že opravdu reálná příležitost pro nově příchozí s těmi nejvyššími ambicemi je v takovýchto, už dlouho zavedených MLM firmách, minimální. Je to přirozené a v pořádku: jde o otázku konkurenčního prostředí uprostřed té jedné společnosti. Počet nej-příležitostí je holt všude adekvátní počtu lidí, kteří už uvnitř systému jsou….

2. Světová MLM firma, která u nás začíná

     Druhá varianta je světová MLM firma, která si vybudovala už dobré základy, je třeba už ve 20ti zemích světa a nyní se rozhodne i pro ČR. Tedy u nás začíná… Tak v takovémto případě bude mít nováček mnohem větší šanci uspět a dostat se tzv. až nahoru. Bude to ale zároveň i těžší v tom, že pokud se chce stát lídrem, tak na svých bedrech bude mít v té začínající zemi stavbu celé MLM sítě. Bude muset především vystavět „opěrný systém“, tedy podporu dalším lidem, kteří budou do nové sítě přicházet, rozběhnout pro ně školení, atd. Je to zkrátka velká práce a obrovská zodpovědnost.

     Na druhé straně v tomto případě má každý nováček skutečně možnost vyrůst na té nové národní úrovni, dostat se mezi vedení, nebo třeba až na samou špičku celé národní organizace.

3. Zcela nový byznys - MLM start-up

     Třetí varianta je možnost vstoupit do startupového MLM projektu, tedy zcela nového, začínajícího byznysu. I ten má svá velká pro i proti. V takovémto případě „hraje“ statistická pravděpodobnost, že se tzv. nechytí, že nepřežije prvních pár měsíců či let a skončí, ať už z jakékoli příčiny. Vždyť to známe: start-up s velkým nadšením a třeba i pompou začne, ale po nějaké době s nezdarem skončí. Kritických bývá prvních šest měsíců, kdy po překotném růstu v mnoha případech „klekne“, pak bývá krize po dvou, třech letech, že tempo tzv. neudýchá a začne stagnovat. Nový projekt je vždy zkrátka ohrožen: nemusí se povést jeho softvér, může mít špatné právní zázemí či špatné cash flow…, atd.

     Na druhou stranu takový zcela nový projekt už od začátku dává lidem zpravidla neobyčejně krásnou práci, plnou tvůrčích momentů. Každého z nás většinou víc baví práce v týmu a systému, které můžeme sami ovlivňovat či dokonce pomáhat stavět. Co je však nejdůležitější, ve startupovém projektu má naprosto každý, kdo je v něm aktivní od počátku, tu největší a naprosto reálnou šanci vyrůst tak vysoko, jak bude chtít a na co mu stačí schopnosti. Zkrátka, pokud jde o společnost, která má dobrý produkt s tzv. mezinárodním přesahem, tak zde má každý ty největší šance. Myslím tím to, že neprodává nějakou „padesátou kopii“ už známé věci, ale nabízí něco atraktivního, inovativního, produkt, který se trefil do trendů a tudíž je pro svět zajímavý. V takovémto projektu máte reálnou šanci přerůst všechny ty lidi, kteří začínali v tradičních firmách, vybudovali si tam své, ale nedostali se tak vysoko, jak by třeba bývali chtěli, protože přišli ve chvíli, kdy už tam byly „karty rozdané“.

Proč je start-up největší příležitost?

     Málokterý nový MLM projekt u nás se omezí na jednu, dvě země, naopak většinou má globální ambice. A tyto ambice můžu mít já také, pokud do projektu vstoupím na jeho úplném začátku. Protože je jen na mě, kolik energie a svého potenciálu do společné práce chci dát. Sám se můžu rozhodnout, kam až chci v tomto novém systému dojít a kolik peněz v něm chci vydělávat. A tuto, téměř neomezenou svobodu mi může dát jen zcela nový projekt, samozřejmě za předpokladu, že je úspěšný.

Velké rozdíly - příklady reálných příběhů

     Působím v naší branži už opravdu mnoho let, a tak si popsaných rozdílů dobře všímám. Vždy je pro mě zajímavé vidět a porovnávat životy kolegů v různých byznysech ve stejném časovém období. A tohle tam vidím jasně. Ten rozdíl v možnostech uplatnění v už zavedené firmě a ve firmě začínající a úspěšné, je během pěti let markantní!

     Stejně pracovití a ambiciózní jedinci za tu dobu dosáhnou zcela rozdílné výsledky. Jednoznačně mi z toho vychází, že člověk, který naskočil do startupového projektu a ocitl se tam správně, tj. jeho zaměření mu sedí a projekt prosperuje, je po pěti letech mnohem výše, než ten, kdo vsadil na jistotu a šel do už dobře a dlouho rozjeté, zavedené firmy. A zvlášť vysoko je pak po pěti letech ten, kdo má ambice a schopnost svůj byznys rozvíjet mezinárodně….

Spokojenost!

     Jejich životní příběhy jsou sice diametrálně rozdílné v tom, kam se ve své společnosti posunuli, nicméně všichni vlastně mohou být spokojeni. Člověk v té zavedené firmě se po pěti letech pilné práce mohl reálně dostat na 20 000, 30 000 nebo i 50 000 korun měsíčně a může být tudíž spokojený a šťastný, protože je v komunitě, kde je mu dobře a daří se mu.

     Člověk, který naskočil do zavedené MLM společnosti, která nově zakládala firmu i u nás v ČR, se po pěti letech mohl dostat i na vrchol lokálního byznysu. To znamená na úroveň 200 000, 300 000 i 500 000 korun za měsíc. Což jsou peníze, které z českého trhu můžete reálně dostat, když se dostanete mezi špičku v síti.

Nejvíc příběhů snů je v MLM start-upech

     A nakonec je zde příběh člověka, který začal ve startupovém projektu: i ten po pěti letech může být na 200 000, 300 000 či až 500 000 Kč - s tím ale, že na tuto špičku se mohlo spolu s ním dostat víc lidí.

     Když se bavíme o mezinárodní expanzi úspěšného startupového projektu, který začíná v bodě 0 a míří do globálního světa, tak ten vytoužený „příběh snů“ v něm zažije ne pouze jeden člověk, který je špičkou lokálního trhu, ale zažijí ho všichni ti, kteří měli to štěstí projekt rozjíždět - ti, kteří postupně začali ovládat světový trh. Takže na zmíněné vysoké příjmové posty se ve startupovém MLM projektu může vypracovat souběžně třeba 20 i 30 lidí.

Jaký je reálný vývoj mezi 5. a 10. rokem?

     Další rozdíly v kariérních postupech v jednotlivých, výše uvedených variantách, nastávají pak mezi 5. a 10. rokem od vstupu do projektů. Onen „lokální hráč“ už nemá příliš velký prostor k růstu, protože už má byznys vybudovaný a lokální trh není nekonečný ve smyslu nárůstu obratu.

     Naproti tomu globální trh pro startupový projekt, který se dobře vyvíjel prvních 5 let, v dalších 5ti letech udělá zpravidla obrovský růst. Takže ti lidé, kteří jsou na začátku, trpělivě startupový byznys staví a vydrží pracovat, se v MLM nutně dostanou v případě úspěšného projektu do pásma opravdu vysokých pravidelných výdělků.

Co je pro vás v životě nejvíc?

     A především tito „startupoví“ lidé, když se pak po deseti letech práce v úspěšné MLM společnosti ohlédnou, mají zcela jiný život, než ti, kteří začali u zavedené globální firmy nebo i na jejím lokálním trhu. Tento výhled je důležitý pro každého, kdo chce pár let svého života naplno pracovat, aby si po 10ti či 15ti letech mohl říct: super, zabezpečil jsem sebe i rodinu, a už nic dál nemusím! Dostal jsem tím svobodu se rozhodnout, jak chci dál žít a čemu se chci věnovat…

      Z mého pohledu je toto v životě vůbec nejvíce: dostat se do fáze, kdy jsme naprosto svobodní a můžeme žít takový život, jaký opravdu chceme!

A nakonec: z no-name MLM start-upů velké značky

     Nejspíš si teď říkáte, že by vás zajímaly jmenovité české příklady. Zkrátka, jestli tohle, o čem píšu, už někdo v českém rybníčku dokázal. Ano. I v našem byznysu máme pár českých startupových projektů, které to zvládly a mají za sebou už 7, 8  a  více úspěšných let. Začínaly u nás a dnes jsou to firmy s mezinárodním přesahem. A ti lidé, kteří v nich v ČR začínali, na sebe navázali po světě mnoho dalších lidí, kteří v jejich síti rostou a jsou reálným příkladem příběhů lidí s měsíčním příjmem půl milionu korun plus. A rostou stále dál a budou růst, protože jejich firma dále expanduje. Chcete konkrétní příklady? Jsou jimi například firmy Ramissio, Green Ways International, Essens… Jejich dnešní lídři si před lety vybrali projekt, který v tu chvíli byl no-name, v němž neměli žádnou jistotu, kde budou za pár let. Ale šli do toho a vytrvali. Chytli a nepustili tu obrovskou šanci vyrůst spolu se svou firmou, která se z plenek na lokálním trhu prodrala za hranice tak úspěšně, že během pár let vybudovala mezinárodně známou značku.

     Já sám takovýto příběh dnes zažívám. Po více než 25 letech v oboru jsme se rozhodli rozjet start-upový projekt postavený na základech MLM odměňování. Těším se na příběhy těch báječných lidí, kteří nám dali na počátku důvěru. Uvidíme za pět, deset let. Třeba mi řeknete, že moje optika byla správná. Ať děláte na jakémkoli projektu, pokud má poctivý základ a cítíte se v něm dobře, vytrvejte a plňte si své životní sny. Nezapomeňte však činit šťastnými ty, kdo jsou vám nejblíže.

 



Kontaktujte mě